Commute

Read in-depth reportage, explainers and analysis of urban transportation challenges and solutions. Traffic congestion, modes of public transit such as the bus, Metro rail or suburban rail, sustainable mobility, government policy and citizen demands are at the core of these articles. Explore articles on various initiatives to improve the state of commute: from ride-sharing services to pedestrian-friendly streets and cycling infrastructure, to proposals for improvement of congestion-related problems in local neighbourhoods. You can also find explainers on transport-related services like getting a Drivers License or a No-Objection Certificate.

As the second wave of COVID has abated, Bengalureans are getting out and about. Many need transport services to go to work or for chores, but bus services by the BMTC (Bengaluru Metropolitan Transport Corporation) are yet to catch up. In fact, the services have not even gotten back to the levels of last March, just before the second wave struck.  Bus numbers and schedules lower than in March During the first COVID lockdown in March 2020, BMTC had stopped all of its services except those for frontline workers. Services started picking up gradually, especially after the first wave of…

Read more

I started commuting to work by cycle in 2011, to avoid the stress of getting stuck in traffic jams on the Outer Ring Road (ORR). Surprisingly, I found that cycling was not as hard as I imagined it to be. Slowly, my frequency of cycling increased, and while the traffic jams on ORR, Whitefield and Sarjapura Road peaked too, it hardly affected me. I was riding a 23-km round trip everyday to work, come what may! Cycling brought immense flexibility and freedom to my schedule. Now, due to COVID and the work-from-home option, the number of commuters including cyclists have…

Read more

Once upon a time, Hyderabad was the ‘City of Cycles’. Ask old timers and they will tell you how the streets were full of cyclists, a complete contrast to the congested mess of cars and motorised vehicles that have taken over all roads, big and small. In olden days, it was much safer for cyclists too, because there were fewer motor vehicles on the roads and therefore, the risk of cyclists meeting with serious or fatal accidents was low. Things, however, have changed drastically now. As the Bicycle Mayor of Hyderabad, I am in close touch with the cycling community…

Read more

Bangalore Political Action Committee (B.PAC), a citizens' group, in collaboration with Karnataka government's Directorate of Urban Land Transport (DULT), released a report on their 'Livelihood Cyclists Survey', on September 30. The report highlighted the needs and requirements of the cyclist while he/she is riding the cycle across the city, to understand their concerns regarding traffic on the roads, parking facility and other infrastructure. Cycling is one of the most sustainable modes of transport with zero dependence on fossil fuels, zero emissions, making it an affordable transport option. Bicycles have always had an important role in the informal sector, especially in…

Read more

பண்டைய காலந்தொட்டு இன்று வரை மிதிவண்டிகள் மக்களால் அன்றாட போக்குவரத்திற்கும், உடல் பயிற்சிக்கும் பயன்படுத்தபடுகின்றது. இதனால் வரும் பல பயன்களை பின்வருமாறு பட்டியலிடலாம். மன ஆரோக்கியம் மேம்படுதல், பயணங்களில் பல புதிய மனிதர்களையும், புதிய இடங்களை சந்தித்தல், கவன குவிப்பு மேம்படுதல், நம் நுரையீரல் பலமடைதல், தேவையற்ற உடல் பருமன் அறவே நீக்கபடுதல், உடல் தசைகள் பலமடைதல், நோய் எதிர்ப்புத் திறன் கூடுதல் போன்ற பல. தலைக்கவசம், மிதிவண்டிக்கான பிரத்தயோக உடை அணிந்து பல ஆடவரும் பெண்டிரும் சாரை சாரையாக அதிகாலையில் விரைந்து செல்லும் காட்சியைக்காண சிலருக்குத்தான் நல்வாய்ப்பு கிட்டுகின்றது. நெதர்லாந்து நாட்டின் ஆம்ஸ்திடராங்கை தலைமையாகக் கொண்டு உலகமெங்கும் செயல்படும் பிவைசிஸ் எனப்படும் தன்னார்வல அமைப்பு “மிதிவண்டி மேயர்கள்” என்று சிலரை நியமனம் செய்திருக்கின்றது. 2030க்குள் உலகிலுள்ள மனிதர்களில் 50 சதவிகதமாவது அன்றாட போக்குவரத்திற்கு மிதிவண்டியை பயன்படுத்த வைப்பது அவர்களின் குறிக்கோள். தென்னிந்தியாவில் சென்னை, பெங்களூரு, ஐதராபாத், மும்பை போன்ற நகரங்களில்…

Read more

Namma Metro construction on Outer Ring Road (ORR) is just starting. If the speed of execution on other lines is anything to go by, the next few years could very well be hell for residents living off ORR. But it need not be torturous. It is possible for the BMRCL (Bengaluru Metro Rail Corporation Ltd) to follow certain steps to ensure daily life is not inconvenienced while construction goes on. Unfortunately, we have no regulations or guidelines on how to execute civic projects without putting citizens through risk and pain. Here, though, are some pointers for BMRCL to consider and…

Read more

BBMP is currently building a parking lot at the entrance of the road to Doddakallasandra, to make it easy for passengers to access Konanakunte Cross Metro station nearby. But this road - Thippasandra/Doddakallasandra fork road off of Kanakapura main road - is an alternative for residents to avoid the dense traffic on Kanakapura road. It’s a thoroughfare linking Kanakapura road to Prestige Falcon City apartments (2500 units), Wilasa (150 villas), Munireddy Layout, Kumaran Children's Home, Doddakallasandra, and further to Anjanapura Double Road. Read more: Konanakunte Cross conundrum – untangling the spaghetti The triangular patch of land (in orange) is being…

Read more

With construction of the Outer Ring Road (ORR) Metro line starting recently, there has been much discussion about traffic congestion on this stretch. BMRCL has clearly made this line a priority, and has signalled to the companies along ORR to continue encouraging work-from-home. We are also seeing an increase in traffic post-lockdown, as workplaces and institutions open up. Now is a good time to reflect on the overall plan for Iblur Junction, a major choke point along ORR. lblur junction is the intersection of two arterial roads - ORR and Sarjapur Road. An additional road, Iblur main road, forks out…

Read more

The Bengaluru Metro Rail Corporation (BMRC) proposed the Inner Ring Metro (IRM), a fully underground 34-km-long metro line to be completed by 2031, as phase 3 in the Comprehensive Mobility Plan of 2019. IRM would comprise 23 new metro stations and six interchanges, considering the completion of all other phases of the metro project. This line was suggested as it connects all major commercial and educational hubs, which might help reduce traffic congestion at the city level. Indian Institute of Science (IISc) Transportation Research Lab evaluated this Metro line proposal in February 2020. In a report, they concluded that the…

Read more

Translated by Sandhya Raju நீங்கள் அன்றாடம் செல்லும் இடங்களான கடைகள், பள்ளி கல்லூரிகள், வேலையிடம், மருத்துவமனை மற்றும் பொழுதுபோக்கு இடங்களுக்கு வெறும் 15 நிமிடத்தில் நடந்தோ அல்லது வண்டியிலோ செல்வதை கற்பனை செய்து பாருங்கள். இதுவே 15 நிமிட நகரம் என அழைக்கப்படுகிறது. 2020-ஆம் ஆண்டு பாரிஸ் நகரில் இது செயல்படுத்தப்பட்டு, வெற்றி பெற்றதை அடுத்து, உலகில் உள்ள பல நகரங்கள் இந்த அமைப்பை பின்பற்ற பரீசலித்து வருகிறது. சென்னையும் இது போன்று 15 நிமிட நகரமாக மாற முடியுமா? பாரிஸ் 1 பாந்தியன்-சார்போன் பல்கலைகழகத்தின் பேராசிரியர் கார்லோஸ் மோரீனோ என்பவரால் 2016 ஆம் ஆண்டு முன்வைக்கப்பட்ட இந்த யோசனை, குறிப்பாக கோவிட் -19 தொற்றின் போது நிறைய ஈர்ப்பைப் பெற்றுள்ளது. நிலையான நகரங்களை உருவாக்க இது முக்கிய கருவியாக பார்க்கப்படுகிறது. கோவிட்-19 பெருந்தொற்றின் போது, உலகமெங்கும் நிலவிய பொது முடக்கத்தால் அத்தியாவசிய பொருட்களின் தட்டுப்பாடு ஏற்பட்டது. பலர் வேலை…

Read more