GENRE: In Focus

For more than eight years, food waste has been the main contributor towards the 6300+ metric tonnes of trash that Mumbai generates every single day. The food waste, that includes fruits, vegetables, plant waste, dairy products, grains, egg shells, meat, newspapers, is called wet waste, which is bio-degradable, that is, it’s capable of getting decomposed naturally. Food waste comprises of more than 70% of the total waste each year, says the Brihanmumbai Municipal Corporation (BMC)’s latest Environment Status Report (ESR). Decentralising of waste - managing the waste at its source instead of taking it to landfills - is the ’need…

Read more

On May 25, the Maharashtra government cleared the decks for the first-ever departure from Mumbai’s free rehousing scheme for residents of informal settlements since its inception nearly 28 years ago.  With elections due to the Brihanmumbai Municipal Corporation (BMC), and also to the state Assembly and Parliament next year, the state government announced that slum structures built between 2000 and 2011 would now also be eligible for rehousing under the Slum Rehabilitation Authority (SRA) projects—only, this category of slum structure owners would not get free houses, but would pay Rs 2.5 lakh each. Until now, structures built after 2000 were…

Read more

Translated by Aruna Natarajan "வெப்பமான நாட்களில் MTC பேருந்துக்காக காத்திருக்கவேண்டிய அவகாசம் என்னை ஆட்டோவைப் பயன்படுத்தத் தூண்டுகிறது" என்கிறார் எம் பிரியங்கா. “கே.கே.நகரில் இருந்து மயிலாப்பூரில் உள்ள எனது அலுவலகத்திற்கு செல்ல 12ஜி பேருந்தில் செல்கிறேன். நான் பஸ் ஏறும் இடத்தில் கே.கே.நகர் முனுசாமி சாலையில் பஸ் நிழற்குடை இல்லை. நிறுத்தத்தைச் சுற்றியுள்ள மரங்கள் வெட்டப்பட்டன. அவை மீண்டும் நடப்படவில்லை. பேருந்துகளுக்கான காத்திருப்பு வெயிலால் மிகவும் கடினமாக உள்ளதால் நான் ஆட்டோக்களை பயன்படுத்துகிறேன்." மாநில அரசு பெண்களுக்கு பேருந்து போக்குவரத்து இலவசமாக்கப்பட்டதனால் MTC பேருந்தில் பயணிக்க பிரியங்கா பணம் ஏதும் கொடுக்கத் தேவையில்லை. இருப்பினும், அவள் இப்போது போக்குவரத்துக்கு ஒரு நாளைக்கு 500 ரூபாய் செலவு செய்யும் நிலை உள்ளது. "எனது வருமானத்தில் மூன்றில் ஒரு பங்கு பயணத்திற்காக செலவிடப்படுகிறது," என்று அவர் கூறுகிறார். சென்னையின் பொதுப் போக்குவரத்து மற்றும் அது தொடர்பான உள்கட்டமைப்பு ஆகியவை வெப்பநிலை கடுமையாக இருக்கும்போது அல்லது மழை அதிகமாக பயணிகள் பயன்படுத்த…

Read more

Earlier this month, when 48-year-old Pralhad Kale parked his rickshaw near his residence in Ambujwadi, he noticed an unattended shovel kept on the road next to a hole that was being dug. When he picked it up and kept it aside, a police constable came swaggering, assuming that Kale was the man digging the hole as he looked like a member of the Pardhi community and snapped at him saying, “Just by looking at your face I can tell the number of criminal cases registered against you.”  Pralhad felt infuriated but controlled his anger and informed the cop that he…

Read more

In 2000, as many as 96 families who had been homeless and residing on footpaths in and around Chintadripet were provided with a new lease of life under the Permanent Shelter Scheme of the Housing and Urban Development Corporation (HUDCO). But two decades on, the families residing in the Ritchie Street Home for Homeless Cooperative Housing Society find themselves in varying degrees of debt and uninhabitable living conditions.  What were the promises made to the families on resettlement? Where did the project fail? Debt owed by families in Ritchie Street housing The 96 resettled families were provided with one-room flats…

Read more

In the first of this two-part series, we discussed the quality of the building plans sanction dataset on the BBMP website. The data is potentially crucial in informing, visualising and guiding the built-form in the city. Thus, the imperative to streamline and quality-check the data collation exercise cannot be over emphasised. In the second part, we illustrate the insights from this data. The publicly available data was used to understand the direction and typology of built growth expansion across time at the city, zonal and ward scale. These insights, we argue, are critical inputs for planning and managing the city.…

Read more

"The wait for an MTC bus on hot days is pushing me to use autos," says M Priyanka. "I take the 12G bus to go to my office in Mylapore from KK Nagar. There is no bus shelter in Munusamy Salai in KK Nagar from where I board the bus. The trees around the stop, which provided some respite, were chopped and not replanted. The wait for buses is also unpredictable. So now I use autos."  Priyanka used to pay nothing to travel on the MTC bus, thanks to bus transport being made free for women by the state government.…

Read more

Translated by Aruna Natarajan "ஒரு பகுதியில் இருந்து மற்றொரு பகுதிக்கு கழிவுகளை மாற்றுவது கார்பன் படிவத்தை உள்ளடக்கியது மற்றும் ஒரு இடத்தில் இருந்து குப்பைகளை மற்றொரு இடத்தில் கொட்டுவது சுற்றுச்சூழல் அநீதியாகும், இதன் விளைவாக மற்ற பகுதிகளில் வசிப்பவர்களுக்கு ஆரோக்கியமற்ற சூழல் ஏற்படுகிறது" என்கிறார் பூவுலகின் நண்பர்களின் சுற்றுச்சூழல் ஆர்வலர் ஜியோ டாமின். சமீபத்திய ஆண்டுகளில், சென்னை தனது கழிவு மேலாண்மை அமைப்பை மறுசீரமைக்க முயற்சித்து, குப்பைக்  கிடங்கில் அடையும் கழிவுகளின் அளவைக் குறைக்க முற்பட்டுள்ளது. இந்த இலக்கை அடைவதற்காக ஏற்றுக்கொள்ளப்பட்ட பரவலாக்கப்பட்ட கழிவு மேலாண்மை அமைப்பின் கீழ், பெரிய அடுக்குமாடி குடியிருப்புகள் மற்றும் வணிக நிறுவனங்கள் மொத்தக் கழிவு உருவாக்கிகள்(Bulk Waste Generators - BWGs) என வகைப்படுத்தப்பட்டுள்ளன. விற்பனையாளர்களின் உதவியுடன் அவர்கள்  உருவாக்கும் கழிவுகளை கையாளும் பொறுப்பு அவர்களுடையதே. சென்னையில் மொத்த கழிவு உருவாக்குபவர்கள் 2016 ஆம் ஆண்டின் திடக்கழிவு மேலாண்மை (SWM) விதிகள் மற்றும் 2019…

Read more

Health was in much focus for the last three years due to COVID-19. The governments seemed to take some initiatives towards providing some care for the people during the pandemic. But if there was some hope that the political class would give healthcare enough attention, then this has been belied with the political class going back to business as usual. COVID-19 will not be the last pandemic, given the extent of environmental destruction and increase in human-animal conflict. But, sadly, we, as a society, have not learnt our lessons from COVID-19 and have not invested in the health of the…

Read more

Waste activist Odette finds streets littered and garbage piles everywhere during her morning walks in Domlur. Nagraj, also known as Plog Raja ,continues to organise weekly clean up drives. More than 12 years after the SWM PIL got BBMP to start implementing decentralised waste management, why does Bengaluru still have garbage piles everywhere? Why do we continue to rely on illegal dumping grounds? What has the state government done in the last five years? A recap of solid waste-related developments in the recent term: Mushrooming black spots across the city (service roads, below flyovers, lake beds, storm water drains )…

Read more
39960